De opluchting van de regel

“Van instructie naar kaders” lijkt het nieuwe adagium te zijn: leidinggevenden scheppen duidelijke kaders waarbinnen medewerkers als professionals kunnen werken. Een medewerker die vraagt om regels, instructie of een checklist loopt het risico beoordeeld te worden als iemand die geen verantwoordelijkheid neemt.

Ik vraag me af of dat terecht is.

De opluchting van de regel.

Ik vroeg aan P&O om personele ondersteuning voor het Ontwikkelprogramma. Tevoren had ik zelf allerlei mogelijkheden daarvoor afgewogen. P&O gaf aan dat ze daar een regel voor hadden: ondersteuning voor minder dan 4 maanden wordt ingehuurd. Ik voelde een enorme opluchting, ik hoefde niet  te wikken en wegen over voor- en nadelen van de mogelijke oplossingen.  Ik kreeg even de neiging om wat van die regel te vinden maar heb dat meteen losgelaten. P& O is deskundig en als er over de regel nagedacht moet worden dan doen zij dat.

De opluchting die ik voelde bij het horen van de regel zette me aan het denken.

  1. Waarom vragen mensen om regels?

Mensen willen immers graag verantwoordelijk zijn voor hun eigen werk en ze willen hun werk goed doen.  Zou het kunnen zijn dat ze om regels  vragen omdat ze niet weten wat ‘goed’ is? De reflex van het management zou moeten zijn: “Wat ik heb niet goed gedaan waardoor ik deze vraag krijg?”.

  1. Waarom is er zo’n aversie tegen regels?

Omdat het wordt geassocieerd wordt met bureaucratie en dat heeft een negatieve lading gekregen. We zijn steeds meer regels gaan maken (over-bureaucratisering), de regels zijn ingewikkelder geworden wat leidt tot traagheid en de regel wordt  tot norm verheven.  Dat laatste heeft tot gevolg dat we niet op zoek gaan naar een oplossing van een probleem, de vraag achter de vraag, maar de regel gaan uitleggen.

Mijn conclusie

Het is tijd om regels  in ere te herstellen, evenals instructie en checklisten. Het is al ingewikkeld genoeg om je werk zo te organiseren dat de klant, collega en baas tevreden zijn. Regels bieden houvast en dat is prettig in turbulente tijden.
Regels zijn geen doel om zich maar een middel om de doelstelling van de organisatie te realiseren. Laten we het middel omarmen en uitwassen voorkomen.
Maak diegene die een regel invoert verantwoordelijk voor de evaluatie van de werkbaarheid in de praktijk.

Over Werken = Leren

Voor een lerende organisatie. Wil je het leren in lijn met de organisatiestrategie? Hoe kun je het gedrag in organisatie beïnvloeden? Hoe krijg je een organisatie in beweging? Samen slimmer worden? Ik deel graag mijn ervaring met collega-corporaties.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

