Interessante TEDtalk over organisatie ontwikkeling

Yves Morieux vraagt zich in deze TEDtalk af hoe het komt dat medewerkers afhaken terwijl managers de ene training na de andere volgen om te leren hoe ze hun team kunnen motiveren. De analyse van Yves is dat we het werk te ingewikkeld hebben georganiseerd en er geen loop-effect inbouwen waarmee de ontwikkelaars verantwoordelijk worden voor de after-sales.
Hij poneert de stelling dat structuur en cultuur obsolete begrippen zijn. Hij geeft als voorbeeld dat het nastreven van een cultuur tot samenwerken en elkaar aardig vinden leidt tot onnodige uitgaven. Hij trekt de vergelijking met een relatie: omdat de partners aardig tegen elkaar zijn staan er twee televisies in huis terwijl één voldoende zou zijn. Ik weet nog niet of ik het met hem eens ben, maar de gedachtegang dat we dingen dubbel doen in organisaties omdat we elkaar niet durven aan te spreken spreekt mij erg aan.
Zijn oplossing is om het werk op een andere manier te regelen, meer als een zenuwstelsel. Ik vind dat deel van zijn betoog nog redelijk complex, al noemt hij het simpel. Maar het zet me wel aan tot denken over hoe je in het hedendaagse complexe tijdperk het werk zou kunnen organiseren.

http://www.ted.com/talks/yves_morieux_as_work_gets_more_complex_6_rules_to_simplify

Over Werken = Leren

Voor een lerende organisatie. Wil je het leren in lijn met de organisatiestrategie? Hoe kun je het gedrag in organisatie beïnvloeden? Hoe krijg je een organisatie in beweging? Samen slimmer worden? Ik deel graag mijn ervaring met collega-corporaties.
Dit bericht werd geplaatst in Leren in bedrijf. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

